Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tryghed, leg og Bevægelse er nøgleord

Tryghed er omdrejningspunkt, for en god tid i Spiloppen

Tryghed og gode og tætte relationer mellem børn og voksne skaber tryghed. I daglig dagen har vi fokus på at skabe en hverdag hvor børnene oplever tryghed, omsorg og nærvær.

Vi ser børnene med de muligheder de har og vi tager ansvar for samværet med børnene.

Vi guider og hjælper børnene, via de 8 samspilstemaer fra ICDP.

 

Legen har betydning for barnets udvikling

Legen er grundlæggende for børns sociale og personlige læring og udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

Læring og udvikling sker gennem leg. Legen har værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af børnenes dag i Spiloppen.

 

Bevægelse har stor betydning

Bevægelse har en stor betydning, f.eks: fysisk aktivitet udvikler sundhed, kreativitet, handlingskompetence, sprog, social kompetence, etik og moral m.v. I Spiloppen vil vi gerne skabe et børnemiljø og udvikle en pædagogik, hvor børns udvikling og dannelse foregår med udgangspunkt i pædagogisk idræt.

Pædagogiske idræt handler primært om at virkeliggøre sine pædagogiske mål gennem idræt, leg og bevægelse. Børn er som udgangspunkt kropslige. Kroppen medtænkes og tilgodeses hele tiden, fordi vi tror på, at det er en optimal udvikling og læring.

Pædagogiske idræt står for fysisk aktivitet som er målrette det målgruppen, har behov for udviklingsmæssigt.  

Pædagogisk idræt arbejders med begrebet krop-imiterer-krop, der handler om at mennesker imiterer hinandens kroppe - børn spejler voksnes kroppe. Ud fra denne betragtning har det afgørende betydning at personalet er bevidste om at gå engageret med i aktiviteterne og deltager aktivt med deres egen krop i de ting som foregår.