Spiloppen, plads til leg og bevægelse

Sådan arbejder vi

Pladsen i og omkring institution Spiloppen er tænkt med masse mulighed for at bruge kroppen, Og det betyder at der er en stor legeplads, med skov og bakker. Indenfor er der ligeledes tænkt på plads til de store bevægelseslege i vores fællesrum hvor der er højt til loftet. I de mindre grupperum er der plads til at fordybe sig. Skoven er godt sted og ”blive” væk for en stund, det at mærk spænding, ved at gemme sig.

Pædagogisk idræt.

En idrætsdaginstitution er en institution, hvor personale, bestyrelsen og forældrene bevidst udvikler institutionen således, at hele personalegruppen har en pædagogisk idrætsbevidsthed.
Barnets verden er bevægelse og handling i en sådan grad, at man kan sige at barnet tænker med kroppen.
Her i Spiloppen starter det i vuggestuen og fortsætter ind i børnehaven. Børn der har styr på deres krop, er mere åbne for læring. Når børn allerede fra vuggestuen bliver mødt af pædagoger der kan lide at bruge deres krop, smitter det af på børnene, og de vil opleve glæde ved at være i bevægelse.
Pædagogisk idræt står for fysisk aktivitet som er målrettet det målgruppen har behov for udviklingsmæssigt. Dvs. med didaktiske overvejelser og alsidighed for øje.

Kroppens plads i Spiloppen.

Kroppen medtænkes og tilgodeses hele tiden, fordi vi tror på, at det er en forudsætning for optimal udvikling og læring og fordi børn som udgangspunkt er kropslige.
Det er vores opgave at etablere en hverdag, der giver mest mulig plads til børnenes individuelle kropslige udfoldelser, og at pædagogiske idrætsaktiviteter har elementer af leg med grundlege, rollelege og regellege, af bevægelse med sanser, motorik, rytme og koordination, og af idræt med trille, rulle, kravle, gang, løb, hop, spring, klatring, kast og elementer af konkurrence og kamp.